top of page

Togbloggen

Snabbt til Stockholm

«Kos dere på flyet» er vel ikke en sannsynlig replikk fra en taxisjåfør. «Kos dere på toget!» sa vår, og han sa det med entusiasme.

Om det finnes høyere makter som styrer kollektivtilbudene i og rundt Oslo, så har de fortsatt ikke fått med seg SJs nye morgentog fra Oslo S. Første buss inn Mosseveien stopper ved Oslo S kl 05.49. Da har SJs snabbtåg allerede vært fem minutter i farta mot Stockholm.

Derfor startet vi reisen til Sveriges hovedstad med en drosjetur som kostet mer enn billigste billett videre med hurtigtoget. Men så fikk vi i det minste sjekket hvordan en tilfeldig valgt taxisjåfør forholder seg til ideen om å kjøre hurtigtog mellom nordiske hovedsteder. Ut fra våre undersøkelser er det god, og faktisk entusiastisk, oppslutning om konseptet. Vår sjåfør har tenkt å ta samme togturen selv.

«Her skal vi sitte og ikke la oss forstyrre av annet enn togverten som vil vite om vi ønsker kaffe eller te til frokosten.»

Med noen minutters margin til togavgang står vi på perrongen kl 05.30 og kjenner med hele kroppen at dette er ukristelig tidlig. Men også gjenkjennelig ukristelig tidlig. Flytogene har oppstilling like ved oss, og hvor mange ganger har vi ikke reist til Gardermoen under vekten av manglende nattesøvn? Den store forskjellen er at når vi nå får satt oss godt til rette i setet her på Oslo S, så blir vi sittende! Her skal vi sitte og ikke la oss forstyrre av annet enn togverten som vil vite om vi ønsker kaffe eller te til frokosten.

Og ved Rånåsfoss er kaffen kommet på bordet.

Vi har bestilt vår reise med hurtigtoget fra Oslo S til Stockholm Central god tid i forveien, og prisen er blant de laveste SJ tilbyr på strekningen. Billettene koster oss 426 norske kroner per person, og da er SJs 1.klasse-tilbud inkludert: Vi sitter i litt bredere seter, får frokost servert og kan forsyne oss med kaffe, te, frukt og småkaker hele veien til Stockholm. Skreller du vekk dette og bare leter etter billigste billett på SJs lavpriskalender, er det også mulig å reise for under det halve av denne prisen (september 2015).

Svenskene byr på nøktern luksus underveis. Det klirrer ikke i hverken stentøy, stål eller krystall når SJ serverer frokost til sine passasjerer på 1. klasse. Vi får en helt grei liten eske med god yoghurt, juice, grovt brød, ost, et kokt egg – og dessuten en porsjonstube med Kalles Kaviar som et frempek mot reisens mål.

Kl 07.10 passerer vi grensen, ved Morokulien mellom Magnor og Charlottenberg, og togføreren melder seg for første gang denne morgenen over høyttaleranlegget: «Ni er välkomna till Sverige!»

Så glir vi videre innover i grannelandet. Stemningen er lugn om bord. Vi sitter i våre brede seter og flyter lett gjennom mildt landskap. En sjø her, en sjø der. En hest som beiter. Noen småbruk. En og annen storgård og et sagbruk. Og først og fremst uendelig mye skog.

To menn med lap top’er og lyse skjortesnipper har holdt lavmælt arbeidsmøte helt fra de satte seg på Oslo S, og de fortsetter målbevisst med det. En mor ammer togets yngste passasjer. Vi andre surfer gratis, nipper til morgenkaffen – og sovner rett som det er.

Kl 08.25 er vi kommet til Karlstad, og her på denne stasjonen endrer toget karakter. Nå erobrer svenskene sitt eget morgentog mot Stockholm. Det er ikke så mange ledige seter lenger, og lydnivået går et hakk opp. Togpersonalet melder seg med frokostservering for de nyankomne og kaffepåfyll for oss som allerede har vært på skinnene i tre timer.

«Det går fort, men vi rekker å få med oss synet av en stolt kronhjort i fint sprang over et gressgrønt jorde.»

Så når vi i tur og orden Kristinehamn, Degerfors, Hallsberg og Katrineholm. Takket være SJs traffikkside på web har vi god oversikt over det meste via egen lap top eller mobil. Her kan vi følge med på kartet hvor vi er og lese av farten fortløpende. Mye av tiden holder vi i overkant av 200 km/t. Det går fort, men vi rekker å få med oss synet av en stolt kronhjort i fint sprang over et gressgrønt jorde.

Og idet klokken slår 12.00, har vi allerede vært i Stockholm i en time og et lite kvarter.

Bagasjen vår har fått dagis på Centralen. Der kan den stå inntil et døgn for 90 svenske kroner (- oppbevaringsbokser til venstre ved Burger King på vei ut fra perrongene).

Selv har vi gått gatelangs gjennom Gamla Stan og over Skeppsholmsbron. Nå sitter vi i restauranten på Moderna Museet, godt i le for iltre regnskurer. Vi har fått lunsjen vår på bordet – og vi har dagen her i Stockholm foran oss.

Når vi først har reist så billig og behagelig med tog til Stockholm, fortsetter vi like godt østover. Se også disse bloggpostene:

Fra Oslo S til Tallin Om å reise med lave skuldre og stor glede hele veien fra Oslo S til Tallin.

Med tog og truger i Estland Vi tok toget fra Tallin til "the middle of nowhere" og tilbrakte en dag i myra. Anbefales!

Kommer: Til Russland uten visum Narva er mindre enn tre timer fra Tallin med tog, men det er som en annen verden - og Telenor tror at vi faktisk er i Russland.

Nyttige lenker for togreiser mellom Oslo og Stockholm: SJs nye hurtigtog fra Oslo S til Stockholm Central har tre daglige avganger på hverdager og to i helgen (september 2015). Togtider, priser og billettbestilling finner du her på SJs hjemmeside.

Prisene varierer, så sjekk gjerne SJs lavpriskalender først.

Lesetips før en reise med SJs hurtigtog mellom Oslo og Stockholm: Dagsavisen (8. september 2015): Togsuksessen

Dette er en blogg om å reise langt og langsomt. Eller kort og intenst. Men alltid med mottoet: Livet er aller best når det går på skinner.

 

Her har jeg ikke annet mål enn å slippe løs min egen skrivelyst og reiseglede, men kan Togbloggen Langs linjen være til inspirasjon for flere, er det fint! Hvis du vil vite mer om hvem jeg er, se hjemmesiden min

FØLG BLOGGEN
  • Facebook App Icon
  • Instagram App Icon
ANBEFALTE INNLEGG
DE SISTE INNLEGGENE
ARKIV
KATEGORIER
No tags yet.
bottom of page